נזקי טבע פחות מוכרים

כולנו יודעים שבזבוז מים, צריכה מיותרת, נסיעה בכביש ובזבוז חשמל מזיקים לסביבה. אך יש גם סוגיות נוספות, נחבאות אל הכלים, שבדרך-כלל פחות מדברים עליהן. גם אם הן לא משמעותיות או חשובות כמו הנושאים המוכרים, הן עדיין מזיקות וכדאי להכיר אותן. ברשומה הזו אסקור כמה מהן.

 

1. ירידה מהשביל – גם ברגל או באופניים.

כולנו יודעים שנסיעה עם רכב שטח מחוץ לשביל הורסת את הטבע. אך רבים לא יודעים שגם רכיבה על אופניים מחוץ לשביל, ואפילו הליכה רגלית מחוץ לשביל, מזיקות גם הן לטבע – אמנם במידה קטנה יותר, אך נזק הוא עדיין נזק.


רכיבה על אופניים לא רק רומסת מחילות ובעלי חיים בקרקע, לא רק הורגת צמחים שמנסים לנבוט, ולא רק מבריחה ציפורים מהגוזלים שלהן – היא גם חורצת את הקרקע וכך משנה את משטר הזרימה בחורף, ומשפיעה על הסביבה כולה. הליכה רגלית מחוץ לשביל עלולה גם היא לרמוס מחילות ובעלי חיים קטנים, לרמוס צמחים גם מבלי שנראה, ולהבריח בעלי חיים.

 


2. סירות מנוע.

בדרך-כלל תחבורה ימית מוזכרת בהקשר של זיהום אוויר, ולכל היותר זיהום מים. אך לתחבורה ימית, ובמיוחד לסירות פרטיות ששטות במים הרדודים, יש גם השפעה פיזית על בעלי החיים עצמם: הסירות המהירות הורגות את הפלנקטון שבמים, ובהם בעיקר סרטנים קטנים. בעלי החיים הפלנקטוניים האלו הם הבסיס למארג המזון הימי. כמו כן, הן פוגעות ברבייה ובהתפתחות התקינה של דגים, ופעמים רבות הן פוגעות בראשם של צבי ים שעלו לנשום אוויר וגורמות למותם. בחופי הים התיכון קיים סיכון ממשי לצבי הים, ובכינרת קיים סיכון לדגי האמנון והלבנון שמתרבים על הקרקע הימית בקרבת החוף.



3. הדברת חלזונות.

ידוע שחומרי הדברה יכולים להיות רעילים ומזיקים לסביבה, אך בדרך-כלל לא שומעים על הדברת חלזונות בגינות פרטיות, שהיא, בניגוד להדברה חקלאית, לא הכרחית (בגינה ביתית ניתן להרחיק את החלזונות באופן ידני או באמצעות צמחים דוחי חלזונות). חומרי ההדברה הנפוצים הורגים לא רק את החלזונות, אלא גם ציפורים, קיפודים וחיות מחמד שמנסים לאכול את החילזון המורעל או את חומר ההדברה עצמו. כמו כן, עצם ההדברה מוציאה מהמערכת האקולוגית העירונית כמות לא מבוטלת של ביומסה.

 



4. מלכודות דבק.

הן מלכודות עכברים והן מלכודות זבובים יכולות ללכוד גם חיות בר וחיות מחמד (במקרה של מלכודות זבובים: בעיקר פירחונים, שהם ציפורים צעירות שלומדות לעוף), ואלו מתות מרעב, חנק, תשישות או התייבשות.

 




5. בדלי סיגריות.

מתברר שגם אנשים שמודעים לבעיית האשפה בטבע פעמים רבות משליכים בדלי סיגריות, וחושבים שמדובר בפריט קטן וטבעי שמתכלה מהר. אך ההפך הוא הנכון. הפילטר של הסיגריה עשוי מסיביים פלסטיים שנשארים בסביבה גם אחרי עשר שנים. אך חמור מכך, הפילטר של הסיגריה בהגדרתו סופח את הרעלים שהסיגריה פולטת (הוא אמור לסנן אותם), ולכן הבדל שנזרק בטבע ספוג ברעלים שמשתחררים אט-אט בסביבה. למשל, נמצא שבדל אחד מספיק כדי להרוג מחצית מהדגים בליטר מים תוך 48 שעות.

 



6. זיהום אור.

אור מלאכותי בלילה מפריע לציפורים, למכרסמים, לפרוקי רגליים ולזוחלים למצוא את דרכם, להתרבות, למצוא מזון ולדאוג לעצמם. כך הוא גורם למותם במגוון דרכים, וגם פוגע בשינה ובבריאות של בעלי חיים פעילי יום.

 



7. דשא סינתטי ודשא טבעי.

קיים ויכוח מה מזיק יותר: דשא טבעי או דשא סינתטי. דשא סינתטי חונק את הקרקע ודוחס אותה, וכך הורג את האורגניזמים שבקרקע וגם פוגע בתפקוד האקולוגי של הקרקע, שבמצב טבעי מספקת מזון לעופות, זוחלים וחרקים - וכעת נהיה לשטח מת. הוא גם פולט חום ומגביר את אפקט אי-החום העירוני, ומונע חילחול תקין של מי גשמים. לעומתו, דשא טבעי גוזל כמויות עצומות של מים, ומצריך כיסוח שפולט גזי חממה. עלינו לזכור שדשא הוא לא צמח טבעי בארצנו, אשר לא שופעת במשקעים, והוא לא מתאים לסביבה.

 

אפשר לסכם ולומר ששניהם מזיקים, ועדיף להשאיר גן צמחים חסכוני שלא דורש הרבה טיפול. למשל גינת צמחים אזוריים, או עצים רחבים ומסועפים שתחתיהם תהיה פינת ישיבה נחמדה.

 



זו הייתה דוגמית של 7 נזקים שפחות זוכים לחשיפה, אשר מדגימה לנו את מגוון הכיוונים אליהם יכול להתפתח דיון סביבתי. אני מזמין אתכם להמשיך לדבר על הנושאים הללו ולחפש נושאים חדשים.

תגובות

  1. הנזק הכי גדול שלא מדברים עליו הוא בית צמוד קרקע, ובכלל בתים בישובים כפריים/קהילתיים

    השבמחק
  2. משפחות עם הרבה ילדים, גם הן גורמות נזק רב, בעולם על סף התפוצצות אוכלוסין.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה